УЛОГА МУЗИКЕ НА ЈУГОСЛОВЕНСКОЈ РАЧУНАРСКОЈ ДЕМОСЦЕНИ

  • Милан Милојковић Универзитет у Новом Саду, Академија уметности, Катедра за музикологију и етномузикологију
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.5937/newso2260025M
Кључне речи: демосцена, музика, Југославија, Commodore 64, SID чип

Сажетак

Овај текст је заснован на рецентним написима о демосцени објављиваниим у европским земљама, са циљем да се сагледају демои настали у Југославији крајем осамдесетих и почетком деведесетих година, прилагођавањем приступа из сродних публикација које посматрају радове на демосцени као врсту дигиталне уметности, а коју стварају заједнице група или појединаца посвећених напредном програмирању. Иако су хакери и њихови радови који су у овом тексту анализирани, били чланови група фокусираних примарно на програмирање графике, музика је у већини њихових демоа била компонована са посебном пажњом. Још један доказ да су хакери на југословенској демосцени музици пристуали веома озбиљно били су тзв. музички дискови, тј. посебно направљене компилације музике из демоа које нарочито истичу звучне могућности одређеног хардвера. Овај тескт је посвећен сцени за рачунар Commodore 64 будући да је овај сегмент југословенске демосцене био најраспрострањенији. Централни део рада је посвећен анализи музике из колективних демо радова, као и музичких дискова засвнованих на делима једног аутора. Посебна пажња је посвећена магазинима на диску које су објављивале истакнуте хакерске групе, те чланцима који откривају детаље у вези са техникама прављења демоа, нарочито оним које су у вези са музиком.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Milan Milojković (1986, Zaječar) započinje studije muzikologije na Fakultetu muzičke
umetnosti u Beogradu, koje završava 2018. godine odbranom doktorske disertacije. Do
sada je objavio više radova u različitim međunarodnim i domaćim izdanjima. Krajem 2010.
godine, objavio je studiju pod nazivom Sempre con tutta forza, a 2013. godine i knjigu
Analiza jezika napisa o muzici (Srbija u Jugoslaviji 1946-1975). Knjigu Digitalna
tehnologija u srpskoj umetničkoj muzici objavio je 2020. godine. Trenutno radi kao docent
na katerdi za muzikologiju i etnomuzikologiju Akademije umetnosti u Novom Sadu, te kao
gostujući predavač na Akademiji umjetnosti u Banjoj Luci. Jedan je od muzičkih urednika
na III programu Radio Beograda.

Објављено
2023-01-12